Svedea är det lilla, nya försäkringsbolaget med Sveriges nöjdaste kunder – och som dessutom oftast erbjuder den billigaste försäkringspremien.
Hur går det egentligen ihop kan man fråga sig?
– Vi kan inte försäkra allt och alla, men de försäkringar vi har och det bemötandet vi ger våra kunder är nog delar av hemligheten. Vi tror på ett personligt engagemang och är betydligt mindre stelbenta än konkurrenterna, säger Mattias Nordenström, skadehanterade på Svedea.
Hur mycket borde din bilförsäkring kosta egentligen?
Här får du svar direkt!
Det kan vara svårt att veta vilken bilförsäkring som passar just dig och din bil. Antalet försäkringsbolag är många och avtalen är ibland väldigt knepigt skrivna. Och det går inte heller att stirra sig blind på månadspremien eller på hur mycket man kanske skulle få ut i olika situationer.
Det handlar om att kunden ska känna sig trygg – det är trots allt en trygghet som kunden köper.
Försäkringsbranschen låter ofta mer försiktiga kunder betala för de kunder som står för flest skador, och ”pris efter risk” kanske inte alltid efterföljs.
På försäkringsbolaget Svedea har man tänkt lite annorlunda och har nischat sig mot grupper som sällan drabbas av skador. Dessutom blev företaget omskrivet i biltidningen Vi Bilägares stora försäkringsjämförelse som gjordes våren 2019. Svedea utsågs där billigast i mer än två tredjedelar av de jämförda fallen.
Men hur kommer det sig att Svedea både har de nöjdaste bilförsäkringskunderna och de billigaste premierna?
Försäkrar inte allt och alla
På kontoret i jämtländska Hammarstrand, 10 mil öster om Östersund, sitter Mattias Nordenström och 14 andra skadehanterare och har dagligen kontakt med försäkringskunder.
Mattias Nordenström är skadereglerare och har arbetat inom försäkringsbranschen sedan 1994. På Svedea har han arbetat sedan 2011.
– Det är en stor skillnad om jag jämför Svedea och mina tidigare arbetsgivare. Svedea är ett ganska nytt bolag i en gammal bransch. Vi är ett speciellt försäkringsbolag, vi försäkrar inte allt och alla. Men de försäkringar vi har satsar vi på fullt ut. Det unika med oss är att vi är ett försäkringsbolag som verkligen vill göra skillnad både för kunder och för andra aktörer i samhället, säger Mattias.
Nyfiken på hur billig din bilförsäkring kan bli?
Se ditt pris direkt här!
Fler än 250 000 kunder
Och visst är Svedea annorlunda, företaget är noga med vad de försäkrar och tar till exempel inte in lyxbilar, sportmotorcyklar eller de yngsta förarna.
Bland annat är Svedeas bilförsäkring speciellt riktad mot de som bor utanför storstäderna, är över 30 år gamla och kör en bil som är minst 3 år.
I dag har fler än 250 000 kunder sina motorcyklar, bilar, vattenskotrar, ATV, båtar eller husdjur försäkrade hos Svedea. Och tack vare sitt ständiga arbete med kunden i centrum och en målmedveten satsning på kundbemötandet är Svedea det försäkringsbolaget som har de mest nöjda kunderna.
– Vi får dagligen ta emot flera tackmejl och glada kunder ringer i telefon – det är jätteroligt, säger Mattias.
Nöjdast kunder!
I Svenskt Kvalitetsindex mätning av nöjdheten bland fordonsförsäkringskunder 2019 hamnade Svedea på första plats i kategorin fordonsförsäkring. 9 av 10 kunder gav Svedea högsta betyg, något som Mattias och de andra skadereglerarna är glada för – men inte överraskade:
– Mycket roligt, men vi sitter ju och har kundkontakt hela tiden så vi vet att våra kunder är mycket nöjda. Vi har arbetat mot det på flera plan, både när det gäller kundservice och på skadesidan. Vi på Svedea försöker att tänka på alla. Vi lever i ett digitaliserat samhälle och mycket hanteras i dag via nätet, men alla vill inte anmäla eller fråga saker via mejl eller på nätet. Därför finns vi tillgängliga på telefon så att alla som vill ska kunna få en personlig kontakt och kanske svar på frågor på ett lättare sätt.
Personlig kontakt
Mattias och hans kollegor har arbetat mycket på den personliga kontakten och alla skadehanterade är dessutom specialiserade på området. Det gör att man har en helt annan förståelse och kunskap om skadehanteringen.
– Många som anmäler en skada gör det ju också för första gången och då kan det vara svårt att veta exakt hur och vad man ska göra. Andra försäkringsbolag har olika blanketter man måste fylla i för att allt ska bli rätt, hos oss handlar det mer om personliga kontakten. Vi finns ju här för att hjälpa till och göra skillnad.
Kolla – så säger kunderna om Svedea
”Fantastiskt att hjälpa”
– Många frågar mig om jag sitter och får ta mot klagomål hela dagarna från arga kunder, men så är det absolut inte. Jag kan ärligt säga att jag har ett jätteroligt jobb och det är fantastiskt att kunna hjälpa kunden i processen de befinner sig i. Och det händer många gånger att vi till och med överträffar kundens förväntningar, säger Mattias.
Hur menar du då?
– Det är väl så att det är människor i allmänhet har ganska lågt ställda förväntningar på försäkringsbolag och hur mycket hjälp man kan få av sitt försäkringsbolag. När vi pratar med kunder förklarar vi tydligt om processen, hur långa ledtiderna på hanteringen är och så vidare. Vi har en snabb hantering av de flesta av våra ärenden. Säg att du ringer in och anmäler att du har kört på ett rådjur på en torsdag. Då hanterar vi det direkt på telefon och tre minuter senare åker de till närmsta verkstad och i början av veckan därpå så får de pengar utbetalade.
Arbetar för att förenkla
Klara besked och korta ledtider innebär gladare och nöjdare kunder.
– Absolut, men vi stannar inte där. Vi arbetar mycket med uppföljning både från kunden och från verkstäderna. Vi vill att kunderna ska bli ännu mer nöjda. Vi arbetar också mycket på att förenkla för kunden. Vi som försäkringsbolag måste anpassa oss efter kunden, och det gör vi bra i dag.
Och Mattias, och många av hans kollegor, lever som de lär och har sina bilar försäkrade hos Svedea.
– Ja, jag har faktiskt Svedea på båda mina bilar, men huset är försäkrat hos ett annat bolag och barnen i ett tredje, säger Mattias och skrattar.
– Man ska ju ha de försäkringarna som passar bäst och då finns det inget försäkringsbolag som kan vara bäst på allt.
Vill göra skillnad!
Vad skiljer Svedea mot andra försäkringsbolag?
– Vi på Svedea har möjlighet att se kunden och vi gör allt i vår makt för att göra det så enkelt som möjligt för kunden. Vi tror på det personliga bemötandet och om man anmäler en skada så får man en handläggare och direktnumret till den personen ifall man skulle undra över något.
– Vi är ett litet bolag och det gör att vi kan arbeta med kortare ledtider och lite mer snabba ryck. Men vi finns alltid på plats för att svara på frågor eller funderingar.
– Men framför allt så VILL vi göra skillnad för kunden i första hand.