Detta är information från Svedea

”Svedeas service är i världsklass”

Tusentals positiva och berömmande omdömen vittnar om saken.
Svedea har verkligen Sveriges nöjdaste försäkringskunder.
”Det gick underbart bra, inget krångel precis som man önskar. Ett toppenbolag”, skriver Bo W i ett av alla femstjärniga betyg och Rasmus S skriver:
Troligen den mest effektiva skadehantering jag upplevt. Föredömligt!”
– Otroligt roligt att så många är nöjda – och nöjdast är faktiskt de kunder som råkat ut för något och fått hjälp, säger kommunikationschefen Anders Brändström.

Hur mycket borde din bilförsäkring kosta egentligen?
Här får du svar direkt!

Svedea är en tämligen ny aktör på den svenska försäkringsmarknaden. Företaget sålde sin första försäkring 2011 och har sedan dess lockat till sig kunder med mål att skapa branschens bästa kundservice och skadereglering.

Och det verkar de verkligen ha lyckats med.

– Vi är precis som många andra försäkringsbolag helt övertygade om att utan nöjda kunder blir man inte långvarig. Vi jobbar mycket med att göra våra kunder nöjda, säger Anders Brändström kommunikationschef på Svedea.

Kundcentrerad kultur

I försäkringsbranschen säger de flesta bolag att de sätter kunderna i centrum och arbetar för att kunderna ska vara så nöjda som möjligt, men hur ser det ut i verkligheten?

På Svedea – som ända sedan starten arbetat med en kundcentrerad kultur och målmedvetet jobbat för att få branschens nöjdaste kunder – har man årligen genomfört undersökningar och sett att kunderna verkligen är nöjda. Men det är en sak att göra egna efterforskningar och en annan sak att låta en oberoende aktör kontrollera det.

Därför vände sig Svedea till Svenskt Kvalitetsindex, som under de senaste 30 åren har gjort årliga branschundersökningar där man fastställer hur kundnöjdhet i olika branscher utvecklas.

– Vi var med 2018 och i fordonsförsäkringar hamnade vi då på andra plats, vi hade näst mest nöjda kunder i Sverige. Då kändes det roligt att få ett kvitto på vi var så duktiga. Det var bara vi och ett bolag till att vi hade siffror som pekade att kunderna var mycket nöjda, säger Anders Brändström.

Nyfiken på hur billig din bilförsäkring kan bli?
Se ditt pris direkt här!

80 projekt

Men på Svedea var de inte tillfreds med det. Istället för att fira och jubla gick de tillbaka till kontoret för att kika på vad de kunde göra för att vässa organisationen och försäkringarna ytterligare.

– Vi genomlyste hela bolaget systematiskt och lyfte fram allt från snabbhet och kontakt med verkstäder till försäkringsbreven och hemsidan, minns Anders.

När arbetet var klart hade Anders och de andra på Svedea identifierade 80 projekt som kunde förbättras för att driva kundnöjdheten framåt. Arbetet inleddes direkt med att bland annat förbättra autosvar till kunder, förbättra funktioner i försäkringssystemen och att utbilda kundservicepersonalen språkligt så att de kunde skriva mer kundvänligt och trevligt.

– När Svenskt Kvalitetsindex sedan gjorde en ny mätning i november 2019 var det vi, och ett annat försäkringsbolag, som hade mest nöjda kunder. Vi var i topp, det är jätteroligt och det är superviktigt att kunna ha nöjda kunder. Det är ju ett mått på att vi gör rätt mot våra kunder, att vi har en bra tjänst, en försäkring, och att kunderna uppskattar allt vi gör för dem, säger Anders Brändström, kommunikationschef på Svedea.

9 av 10 gav högsta betyg

Nio av tio svarande gav dessutom Svedea högsta betyg, och totalt fick företaget betyget 77,4 – ett av de högsta uppmätta värdena någonsin i försäkringsbranschen.

Men bara för att Svedea nu kan titulera sig bäst i Sverige när det gäller nöjda kunder inom fordonsförsäkringar så innebär det inte att företaget slappnar av och lutar sig tillbaka.

– Absolut inte. Detta är ingen tävling vi försöker vinna en gång. Vi vill vara kvar i topp och kunderna har rätt att ställa krav på oss och vi ska leverera. Jobbet med att göra våra kunder nöjda är ett ständigt arbete som aldrig upphör, skrattar Anders.

– Det är också en jättesporre för alla oss som jobbar på Svedea att försöka försvara positionen. Detta gör att alla kan vara stolta när de går till jobbet för vi gör verkligen skillnad och tänker alltid på att kunden ska få en bra upplevelse.

Kolla – så säger kunderna om Svedea

Drabbade är mest nöjda

I undersökningen från Svenskt Kvalitetsindex framgick dessutom att Svedea får högt betyg även när det gäller service.

– Det är när en skada inträffar som kunden på riktigt upplever sitt försäkringsbolag. Det är då vi ska leverera vad vi lovat när vi sålt försäkringen. Och extra roligt är det då att i denna grupp finns de kunder som är mest nöjda, säger Anders Brändström.

Och de positiva omdömena och kommentarerna från nöjda kunder strömmar in på bland annat Svedeas hemsida.

”Bra bemötande och snabb hantering”, skriver Emil S (18 dec 2019) och Carl B skrev samma datum: ”Hade en smärtfri hantering av mitt ärende där verkstad och Svedea hanterade situationen på ett bra sätt där jag som kund hade väldigt liten inblandning vilket var bra. Upplevs som väldigt bra kundservice.”

”Jag har nog aldrig blivit så proffsigt bemött när det gäller skadehanteringen gällande min Harley Davidson. Den köptes för att vara med mig nu när jag skall bli pensionär. Det händer en olycka som förändrades till lycka tack vare Svedea. Skadebesiktning hantering av ärendet sköttes långt över all förväntan. Man såg människan i ärendet också. Inte bara skadan på mc:n. Hojen blev helt återställd på kort tid. Jag är jättenöjd. Det besannades att jag verkligen hade valt rätt försäkringsbolag. Framför allt så märktes det när man var tvungen att anmäla en skada. Det är då agnarna skiljs från vetet. Jag är supernöjd och använder ert agerande som en referens hur bra bemött som jag blev. Tack.”
Claes R, 18 dec 2019

”Bra hjälp å smidig hantering till mig som försäkringstagare!”
Daniel L, 17 dec 2019

”Snabbt och enkelt fixat när vi fick stillestånd på vår bil. Inga problem med hyrbilslösningen.”
Ulrika L, 16 dec 2019

”Eftersom olyckan skedde utomlands förväntade jag mig mer dialog men problemet verkar vara löst och jag är som sagt mycket nöjd!”
Nils N, 12 dec 2019

“Bättre kan det inte bli. Kan inget annat än rekommendera Svedea efter mycket proffsigt omhändertagande av mitt ärende med min bil.”
Tony J, 12 dec 2019

”Snabb & enkelt hanterat. Service i världsklass.”
Lennarth Ädel, 2 dec 2019

” Är mycket nöjd med Svedeas skadereglering, snabb hantering, bra info och väldigt trevlig handläggare.”
Lars T, 2 dec 2019

”Snabbt o enkelt. Troligen den mest effektiva skadehantering jag upplevt. Föredömligt!”
Rasmus S, 25 nov 2019

”Gör något rätt”

Och all positiv respons är något som glädjer Anders och alla andra anställda på Svedea.

– Vi vill verkligen hjälpa våra kunder och våra egna mätningar, den stora mängden positiva omdömen från våra kunder och Svensk Kvalitetsindex mätning visar att vi gör något rätt, avslutar Anders Brändström, kommunikationschef på Svedea.

Se ditt pris direkt – kolla hur billig och bra din försäkring blir